diadeem (prototype), niet uitgevoerd, met bijbehorende documentatie
Prototype van het Winterdiadeem van Beppe Kessler, dat niet is uitgevoerd. Het diadeem lijkt op een dameshoofdtooi uit het begin van de 20e eeuw. Een stoffen hoofdband van zijden jersey is met acrylverf en strass versierd tot een Charleston-achtig kledingstuk.
Beppe Kessler (1952, Amsterdam) studeert in 1979 af in industriële en monumentale textiel aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Vervolgens vestigt ze zich als onafhankelijk beeldend kunstenaar en ontwerpt ze voor Taunus Textildruck in Duitsland. Ook doceert ze aan de Academie Minerva in Groningen. Kessler is een veelzijdig vormgever, die in de eerste jaren van haar loopbaan vooral wil versieren en kleuren. Het lijkt alsof elk object dat ze onder handen krijgt omgevormd wordt tot iets bekoorlijks. Daarna worden haar ontwerpen meer uitdagend, haar beeldtaal abstracter. Ze vragen meer van de drager, prikkelen en dwingen het oog tot een gevoelige opmerkzaamheid. Kessler ontwerpt sieraden, gordijnstoffen, kledingstukken en maakt schilderijen. Veel van haar werk bevindt zich op het grensvlak tussen toegepaste en autonome kunst. Het idee staat echter altijd voorop en niet de praktische toepasbaarheid. Ritme, regelmaat, structuur en symmetrie, voortkomend uit niet voor de handliggende patronen en vormen spelen een belangrijke rol. Materiaal betekent bij Kessler vooral: methode. De eigenschappen van het materiaal brengen in haar ogen hun eigen vorm en kleur voort. Met sieraden zegt ze een haat-liefde verhouding te hebben. Het zijn voor haar miniatuurtjes binnen haar doorgaans grotere werk en geen echte sieraden. Tegelijkertijd beseft ze dat binnen alle toegepaste kunsten de wereld van het sieraad de meest vrije is. De paradox wil dat ze in haar sieraadontwerpen juist tracht het decoratieve aspect terug te dringen.
Aanvullingen