Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

zonder titel

Collectie

zonder titel
halssieraad met 10 bollen Collier van papier-maché en piepschuim. Aan een gekleurd lint hangen 10 uitbundig beschilderde 'parels'. Het is een van de opmerkelijke en tegendraadse colliers van papier-maché en piepschuim waarmee Marion Herbst midden jaren tachtig verraste. Geïnspireerd door de Italiaanse Renaissance en commedia dell'arte, waarmee ze in 1984 in Italië kennismaakte, ging Marion Herbst schilderen en tekenen. Dit leidde enkele jaren later tot een collectie halssieraden, kragen, masker en dozen van papier-maché. Deze werden met felle kleuren beschilderd en soms beplakt met veren, bladgoud of poëzieplaatjes. Marion Herbst (Lingen an der Emst/D,1944- Veen,1995) werd eind jaren zestig een van de meest eigenzinnige en rebelse in Nederland werkende sieraadontwerpers. Eind 1973 was ze een van de oprichters van de Bond van Oproerige Edelsmeden die met hun werk en statements de aandacht vroegen voor de bevrijding van het moderne sieraad. De mathematische en conceptuele uitgangspunten, die Herbst als "Hollands glad" betitelde, en de taboes van eind jaren zestig werden losgelaten. Frivoliteit en decoratie mocht weer. Niet het concept maar het materiaal wordt uitgangspunt voor een vrije verkenning van het sieraad. BOE was een kort leven beschoren maar een jaar later kreeg het initiatief een vervolg in de Vereniging van Sieraadontwerpers (VES), die tentoonstellingen organiseerde, een bulletin uitgaf en een informatiecentrum beheerde. Het vrolijke en zeer kleurrijke oeuvre van eenling Herbst, waarin onder andere edelmetalen, glaskralen, perspex, doucheslang, giethars, staal, geweven materialen, papier-maché, hout, borduurgaren en zijde, zijn gebruikt, kenmerkt zich door een grote experimenteerdrift. Niet gehinderd door straffe regels of marktprincipes liet zij zich bij haar ontwerpen inspireren door onder meer de beeldhouwkunst, niet-westerse culturen, commedia dell'arte en de massacultuur. Haar werk kan worden samengevat in één term: non-conformisme. Herbst was van 1981-1992 leraar aan de Gerrit Rietveld Academie, waar ze zelf in 1968 was afgestudeerd.

Delen


Objectnummer

  • S1997.097

Instelling

  • Design Museum Den Bosch

Objecttype

Maker

  • Marion Herbst

Locatie

Periode

  • 1975-2000

Datering

  • 1988
Externe website

Aanvullingen