Wit ensemble bestaande uit trui en rok

Maker
Sander, Jil
2013.0144
Modemuseum Hasselt
aankoop 2013-12

Van 2005 tot 2012 tekende Raf Simons de mannen- en vrouwencollectie voor het label Jil Sander. In de voorlaatste collectie combineert hij het nalatenschap van het modehuis met zijn eigen verwondering voor vrouwelijke subculturen. Wit is de centrale kleur en staat voor hoop en puurheid, met specifieke aandacht voor de witte bruidsjurk. Het gezicht op de de trui is geïnspireerd op één van Picasso's vazen in keramiek die hij vervaardigde in 1957 in atelier Madoura in Vallauris en die de titel 'Visage' draagt. Raf Simons noemde Picasso een 'icoon van het modernisme'. Samen met de roklengte (net onder de knie) moest deze knipoog naar Picasso verwijzen naar de moderne geest van midden twintigste eeuw.