Lijfje van twee-delige japon

KA 14812.1
Amsterdam Museum
Credits
Onderzoek naar en fotografie van de 18e- en 19e-eeuwse kostuums van het Amsterdam Museum zijn mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Barbas- Van der Klaauw Fonds, het Netty van Doorn Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
schenking 1972 schenking 1972-05-08

Tweedelige japon van groen/zwart gestreepte taftzijde, afgewerkt met alpaca- en satinetvoering, lijfje en rok. Modieuze japon, met strepen die in de mode waren. Het lijfje heeft lange mouwen met gitten en franjes, hooggesloten halslijn en middenvoor sluiting van haken en ogen. Van voren loopt het lijfje in twee punten. Het lijfje is niet vermaakt, alleen uitgelegd in de naden aan de achterzijde. Een wit machinale kanten kraagje van eind 19de - of begin 20ste eeuw is waarschijnlijk later opgehecht, en in het Amsterdam Museum er weer afgehaald. Het kraagje hoort niet bij de japon. De kraag is ouder dan de japon, en past in de mode rond 1850. De kraag is groter dan de halslijn van deze japon.