Katoenen tuniek vol geometrische, abstracte bloemen

Doorzoek de website met tags
ca. 1880
Lasem

Een baju werd gedragen door zowel vrouwen als mannen volgens Heringa. Zij stelt tevens dat de baju gedragen werd door vrouwen van gemengde afkomst, waardoor het kledingstuk een statusuitdragende functie heeft (1996). Ook zegt Heringa dat de baju nooit uit batik-materiaal bestaat, hier dus het tegendeel. De baju is gebatikt in zich repeterende geometrische motieven, bekend onder de algemene noemer ceplok. In dit geval een sterachtige bloem, de jlamprang, die is afgeleid van Indiase patola-doeken. De tuniek was bestemd voor de export naar Sumatra.