Katoenen schouderdoek met rode, zwarte en blauwe bloemen en bladmotieven

ca. 1920
Sumatera

langwerpige schouderdoek, met crèmekleurige badan ('lichaam') vol grotere bloemmotieven, met kleine ranken op de achtergrond. De randen zijn rood, waarin bloem-, bladmotieven en ukel (kleine, krullerige ranken). De doek is volgens de verzamelaar een batik jupri, genoemd naar een Arabisch batikfamilie Al Jufri in Jambi. Zulke doeken werden in Sumatra door aristocratische Moslim dames gedragen (van Hout, 2001). De doek was bestemd voor de export naar Sumatra en is gemaakt in een Peranakan batikkerij. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001).