Katoenen kokerrok door E.v. Zuylen met sierlijke driehoeken en kleine hoefijzertjes

Maker
Vervaardiging: Eliza van Zuylen
Pekalongan (regentschap)

Batik van de bekende Europese batikster Eliza van Zuylen (zie voor meer informatie over de familie van Zuylen Veldhuisen, 1993:89 e.v.). Deze rok heeft sierlijke tumpal aan de onderkant, maar ook hoefijzers en kleine bloemen in diagonalen. De kepala ('hoofd') heeft eveneens tumpal met tritik-imitatie en er tussenin kristallen in nitik. Tritik is een uitsparingstechniek waarbij een draad in kleine steken door een doek genaaid worden en dan aangetrokken wordt en vervolgens geverfd. Na het verwijderen van de draad blijven de motieven over (Heringa, 1996:213). Nitik is batik in kleine stip- of streepjes uitgevoerd (idem:211). De doek is gemaakt voor de (Indo-)Europese bevolking van Java en omstreken.