Katoenen jakje van nachtgronden sits

Doorzoek de website met tags
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
schenking 2000-01-24

Katoenen jakje van nachtgronden sits, donkerbruin met kleurige bloemmotieven. Europese katoendruk, gevoerd met linnen. Kort lijfje met kort schootje met ingenaaide plooien, lange diep ingezettemouwen met brede omslag, empirestijl. Langs de diep uitgesneden hals vulrandjes in relief. De vierkante halslijn wordt verkregen door inrimpelen. Langs de voorsluiting vijf ingenaaide plooitjes. De voorzijde van de voering vormen aparte pandjes met een eigen sluiting. De lange mouwen vallen over de hand, een modekenmerk van 1810. Heeft hoogstwaarschijnlijk een zelfde rok aan gezeten. Ogen aan het lijfje om de rok vast te haken. Empirestijl.