Katoenen hoofddoek door Hardjonogoro met abstracte schepen, afgeleid van de bekende Lampungse scheepjesdoeken

Maker
Vervaardiging: K.T.P. Hardjonagoro
ca. 1979
Surakarta (stadsgemeente)

Zowat vierkante hoofddoek (vermoedelijk voor mannen) met een rand in wit van abstracte lijnen. In het midden staan twee tegenover elkaar gebatikte driehoeksvormen, die bestaan uit een schip met manfiguren en vogels. Het ontwerp van de doek is afgeleid van Sumateraanse scheepjesdoeken van Lampung (zie Gittinger, 1972). De ontwerper, Hardjonogoro (of Hardjonagoro, McCabe Elliot, 1984:187), werd door de toenmalige president van de republiek Indonesië gevraagd een nationale batikstijl te ontwerpen. Hij combineerde daartoe motieven van Midden-Java met Noordkust-kleuren en technieken (idem:186). De doek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.