Katoenen borstdoek met motieven die refereren aan de Javaanse wereldorde

ca. 1900
Yogyakarta (stadsgemeente)

Rechthoekige doek met het semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Hier zijn vogels en vleugelmotieven als sawat en lar afgebeeld - symbolen van de Garuda, het heilige rijdier van de Hindoegod Vishnu -, alsmede bergen, bomen, paviljoenen en kleine dieren, die alle een bepaald aspect van het Javaanse denken over de wereld vertegenwoordigen.