Zumaya's bril

Ri
16 januari 2024
Conservator moderne kunst & vormgeving bij CODA Apeldoorn

In de serie Mijn sieraad vertellen mensen over een sieraad  dat voor hen een bijzondere betekenis heeft. “Ik zou nu nooit een Lacoste dragen, nee gewoon, het merk past niet bij me, nee, nee dat zou ik niet doen”

Zumaya de Zeeuw is opticien en iemand die al sinds ze 12 of 13 was brillen heeft moeten dragen, maar toen was het nog niet zo’n pretje. “Toen wou ik nooit een bril, dat vond ik stom, maar dat is ook omdat ik geen leuke bril had.”

Zevenhoekige bril

Een leuke bril hebben, eentje die bij je past, daar gaat het om. Een bril is het eerste wat mensen zien, en mag dan ook laten weten wie een persoon is. Op de neus van Zumaya rust een bril die zevenhoekig is, met aan de voorkant mango-oranjekleurige kunststof, en aan de zijkant een hekwerk gemaakt van zowel glanzend als mat, zilver en goud. “Een bril is het eerste wat mensen zien, […] dus ik vind dat een bril wel mag, eigenlijk moét, laten zien hoe iemand is. Of dat nou een heel verstandig ingetogen iemand is, of een uitbundig kan niet gek genoeg zijn persoon is.”

Nadat Zumaya bijna per ongeluk is gaan werken bij een opticien, wist ze al na drie maanden dat dit is wat ze wou doen. “[…] Dat vind ik dan ook de leukste mensen om te helpen die dan binnenkomen met van ‘ja ik moét nu echt aan de bril, maar ik wil niet’ oké dat is jammer, maar we gaan zorgen dat je het wel leuk gaat vinden. Dat zijn de leukste brillen, dat je iets vindt dat bij iemand past.”

Voor opticien Zumaya de Zeeuw zijn haar eigen brillen veel meer dan een verlengstuk van haar werk: ze drukt er haar persoonlijkheid mee uit. Wie een bril als noodzakelijk kwaad ziet doet zichzelf tekort, is Zumaya’s overtuiging. Voor haar zijn het onmisbare sieraden, waarvan ze de keuze afstemt op zowel garderobe als gemoed.

Wil je Zumaya horen over brillen die zich niet aan de regels houden, en hoeveel brillen ze heeft gehad luister dan naar de podcast Mijn Sieraad aflevering | Zumaya’s bril

Mijn Sieraad is een doorlopend project van CODA Museum.  Lees meer hierover op de site van het CODA Museum.

Zie ook: