zeven x weven:van techniek naar verbeelding

tentoonstelling katoendrukkerij
apr '22 13
jul '22 10
De Katoendrukkerij. Amersfoort
10:00 - 17:00

In deze groepsexpositie van zeven eigentijdse handwevers staat de verbeelding voorop. Ambachtelijk werken is voor hen het verbindend element, maar met ieder een eigen stijl en aanpak.

Weven is voor deze handwevers een middel om uitdrukking te geven aan hun verhalen. Meer dan een vorige generatie zijn zij gericht op verbeelden en conceptueel werken. Zij zien zichzelf vooral als beeldend kunstenaars en textielontwerpers die weven als medium hebben. Door hun kleurgebruik, de ontstane structuur, het gebruik van diverse materialen en de beoogde driedimensionaliteit komt het handweefwerk in een ander perspectief te staan. Als je de weefsels van veraf ziet trekken ze je aandacht. Kom je dichterbij dan zie je en ontdek je steeds weer nieuwe details, een nieuwe wereld.

De zeven handwevers zijn Theo Rooden, Marieke Kranenburg, Christiane Maurer, Babs van den Thillart, Veronica Pock, Mirjam Hagoort en Daisy van Groningen.

Elke handwever draagt tijdens de expositieperiode bij aan het randprogramma van lezingen, handweef-workshops en meet the artist bijeenkomsten.

De Katoendrukkerij is een jonge culturele organisatie en draagt het eeuwenoude ambacht katoendrukken uit in de historische bakermat Amersfoort. Behalve een lesprogramma, gastdocenten, lezingen, debatmiddagen en exposities, zijn we broedplaats voor jonge makers in textiel. Rijksmonument de Volmolen had sinds zijn bouw in 1645 verschillende functies. Oorspronkelijk was het een watermolen waar geweven wol gevold werd tot laken. In de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw zat de handweverij van de landelijk toonaangevende galerie Het Kapelhuis in de Volmolen. Deze achtergrond maakt de locatie ideaal om er ook nu weer textiel centraal te stellen.

Woensdag 13 april – zondag 10 juli 2022
De Katoendrukkerij in de Volmolen, Plantsoen Noord 2, 3811 GH Amersfoort