Innovationlabs #1: The living archive - Unlocking Fashion Heritage

okt '23 21
okt '23 29
Dutch Design Week, Eindhoven

Beleef mode-erfgoed als nooit tevoren! Dankzij Unlocking Fashion Heritage van Modemuze, een netwerk en online platform van 18 Nederlandse en Vlaamse musea met mode- en sieradencollecties, krijg je binnenkort digitale toegang tot maar liefst 100 bijzondere objecten in 3D, waarin je elk detail kunt ontdekken.

Het project Unlocking Fashion Heritage (ULFH) wordt ondersteunt door InnovatieLabs en het Gieskes Strijbis Fonds en de eerste resultaten presenteert Modemuze op de Dutch Design Week.

Unlocking Fashion Heritage

Centraal in ULFH staat het onderzoeken van innovatieve technieken om ambachtelijk en historisch mode-erfgoed aan het publiek te presenteren. Veel musea bewaren waardevolle modecollecties, groot en klein, die vanwege hun kwetsbaarheid niet permanent zichtbaar zijn voor het publiek. Ons doel is om deze kostbare objecten en kennis duurzaam en toegankelijk te maken, en tegelijkertijd een nieuwe generatie makers te inspireren.

Binnen de onderzoeksfase van het project werd de toepasbaarheid van diverse 3D-technieken (360 graden fotografie, scanning en photogrammetry) onderzicht in relatie tot verschillende materiaalsoorten van kleding en accessoires, zoals fluweel en metaal, en creëerden samen een workflow voor digitalisering. ULFH is onderdeel van een expo met projectresultaten van de eerste 16 InnovatieLabs projecten.

Verken een selectie 360 graden objecten tot op de draad of laat je verrassen door onze digitale paservaring van museale kledingstukken en denk mee: wat zie jij als nieuwe toekomstige toepassingen van digitaal mode-erfgoed?

Innovatielabs #1

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL zetten twee keer een open call uit voor Innovatielabs, in 2021 en 2022. Deze oproep stond open voor vernieuwende en experimentele projecten om actuele opgaven in de culturele en creatieve sector het hoofd te bieden en de weerbaarheid van de sector te vergroten. Uit al hun ideeën zijn in de eerste editie zestien projecten en in de tweede editie zeventien projecten geselecteerd. Samen vertegenwoordigen de 33 initiatieven meer dan 200 partijen uit uiteenlopende culturele en creatieve disciplines.

Tijdens de Dutch Design Week 2023 in Eindhoven de tentoonstelling Innovationlabs #1: The living archive de resultaten van de eerste projectteams gepresenteerd.In de expositie, die de vorm heeft van een levend archief, presenteren deze zestien samenwerkingsverbanden hun projecten en reflecteren zij op het proces dat zij hebben doorlopen.

Voor meer informatie: zie website Innovatielabs en Dutch Design Week.

Openingstijden expo: zaterdag 21 oktober tot en met zondag 29 oktober, tussen 11.00 een 18.00 uur. Locatie: Klokgebouw, hal 3.