Fashion for God. Schoonheid uit schuilkerken

jan '24 21
Tentoonstelling
Museum Catharijneconvent, Utrecht

Het schittert dit najaar tijdens Fashion for God. Schoonheid uit schuilkerken! Maak je op voor een ongekende ervaring vol weelderige modestoffen, oogverblindend borduurwerk en luxueuze high fashion uit de renaissance en de barok. Dwaal door balzalen vol rijkversierde mantels en overdadig gebloemde baljurken. Exclusief gemaakt én hergebruikt om te stralen op het altaar in de periode van de Nederlandse schuilkerken.

Ga mee terug naar het begin van de zeventiende eeuw. Een roerige periode, want na de komst van de Reformatie rond 1580 mochten de katholieken in de Republiek niet meer in het openbaar samenkomen. Ze moesten uitwijken naar schuilkerken. Maar achter die gesloten deuren bloeide de kerk als nooit tevoren. Alles werd uit de kast getrokken om het geloof uit te dragen. De outfits van de voorgangers waren dé manier om ten tijde van onderdrukking toch de eigen identiteit uit te stralen.

Na uitvoerig onderzoek kan het museum het fascinerende verhaal vertellen dat schuilgaat achter deze unieke kunstwerken. Het is een verhaal waarin vrouwen de hoofdrol spelen en mode een grote invloed had.

Van baljurk naar kerkgewaad

Wat doet een baljurk uit het Victoria & Albert Museum naast een koorkap gedragen in een schuilkerk? Ontdek de bijzondere route van baljurk naar kerkgewaad, waarbij de vrouw wederom een bepalende rol had. Dwaal mee naar de achttiende -eeuwse barok, waar inmiddels sprake was van een ongekende welvaart in de Republiek. Een tijd vol kleurrijke gebloemde Franse, Engelse en Chinese modestoffen. En de rijke vrome dames? Zij schonken hun kostbare japonnen aan de kerk zodat er kerkgewaden van konden worden gemaakt. En zo belandden de modestoffen op het altaar. Over recyclen gesproken!

Voor meer informatie zie de website van Museum Catherijneconvent.