Events Fashion for God

jan '24 21
Evenement
Museum Catharijne Convent Utrecht

Bij de tentoonstelling Fashion for God worden diverse evenementen georganiseerd. Zie hieronder. Ga voor een volledig overzicht en reserveren naar de website van het Catharijne Convent.

Openingsweekend: borduur demonstraties!

Zaterdag 14 en zondag 15 oktober: Tijdens het openingsweekend heeft u de kans om mee te kijken over de schouders van professionele borduursters. Zij nemen ieder hun eigen werk mee en er is de mogelijkheid voor het publiek om mee te doen. U zult verstelt zijn van hun kunsten! Klik verder wie er welke dag komt.

Fashion for God: het verhaal

Woensdag 18 oktober om 14.00 uur: Welk fascinerende verhaal gaat er schuil achter het katholiek textiel uit schuilkerken in de Republiek? Conservator en samensteller van de tentoonstelling Pim Arts biedt u in deze lezing een algemene inleiding

Kleurgebruik in de Nederlandse mode

Vrijdag 20 oktober om 11.30 uur: Kleurgebruik in de Nederlandse mode! Hoe gaat dat samen met de calvinistische aard? Onderzoeker en modehistorica Maaike Feitsma neemt u mee in deze interessante relatie op basis van haar proefschrift. Wat is er typisch Nederlands aan Nederlandse mode? En bestaat de Nederlandse mode-identiteit eigenlijk wel?

Vrouwen aan het werk

Woensdag 25 oktober om 14.00 uur: Bij de doorvoering van de Reformatie in de Noordelijke Nederlanden rond 1580 werden vele taken die tot dan toe aan mannen waren voorbehouden, overgenomen door vrouwen. Ook de productie van kerkgewaden werd vrijwel in zijn geheel een aangelegenheid van semireligieuze vrouwen en lekenvrouwen. Hoe dit verliep en tot welke fantastische resultaten dit leidde, doet Richard de Beer, conservator van de tentoonstelling, u uit de doeken.

Het vak van textielrestauratie

Vrijdag 27 oktober om 14.00 uur: Achter de schermen wordt veel werk verzet om een tentoonstelling mogelijk te maken. Zo behoefde flink wat van het tentoongestelde textiel een grondige restauratie. In deze lezing krijgt u een kijkje in het vak van de textielrestaurateur. Wat komt er allemaal bij het restaureren van zo’n kwetsbaar en kostbaar stuk kijken

Van baljurk tot kerkgewaad

Woensdag 1 november om 14.00 uur: Modehistorica Birthe Weijkamp neemt u in deze lezing mee langs de modieuze ontwikkelingen in de zeventiende en achttiende eeuw, toen het dragen van de laatste trends een teken van rijkdom was. Om niet iedere keer in nieuwe stof te moeten investeren werden japonnen vaak zo gemaakt dat ze op elk moment konden worden aangepast aan de laatste mode. Soms werd een japon niet omgetoverd tot een nieuw exemplaar maar geschonken aan de kerk. Ontdek hoe damesmode een stempel drukte op de prachtige kerkelijke gewaden die te zien zijn in de tentoonstelling

Borduurwerk in de stad van Frans Hals

Vrijdag 3 november om 14.00 uur: Kunsthistoricus Marike van Roon schreef een prijswinnend proefschrift over Nederlands kerkelijk textiel. In deze lezing staat het borduurwerk uit Haarlem, de stad van Frans Hals, centraal. Frans Hals portretteerde de rijke burgers van zijn stad in schitterend geborduurde kleding. Zijn schilderijen illustreren de bloei van de Nederlandse borduurkunst in de eerste helft van de zeventiende eeuw.

Mode en identiteit

Zondag 21 januari om 14.00 uur: Kleding in het algemeen en de liturgische gewaden in het bijzonder gezien kunnen worden gezien als uitdrukking van de identiteit van de drager. Op welke manier kun je er naar kijken? En hoe verhoudt zich dit tot de schenkers en de makers van de kleding?

Voor reserveringen en volledig overzicht zie Catharijne Convent.