Zwart korset tot in de taille. De diepe halsuitsnijding loopt door in de schouderbandjes. Het inzetstuk is van rekbare stof en heeft een print uit een schilderij van Boucher. Het geheel is gedubbeld met zwarte katoen. Het volledige inzetstuk heeft verticale baleinen, één balein in de halsuitsnijding en één die 3 cm lager evenwijdig loopt met de hals. De boord is naar onder gebogen in middenvoor. De rug heeft twee rechte naden naar de schouderbandjes. De zwarte rekbare stof is in dit stuk gedubbeld met katoen en heeft zes verticale baleinen. In middenrug een deelbare ritssluiting. De onderarmstukken zijn in rekbare stof. De volledige onderkant van het topje is afgewerkt met een zwarte bies van dezelfde stof. Tijdens de jaren 1990 flirtte de Britse ontwerpster Vivienne Westwood, bekend om haar punkmode, met het historisch romantisme van tartan kilts, maatwerk met krijtstreep, crinolines en korsetten. Voor de bedrukking van dit korset uit haar 'Portraits' collectie haalde ze inspiratie uit de achttiende-eeuwse schilderijen van François Boucher, in dit geval een element uit diens 'Ontvoering van Europa' uit het Louvre. De herwerking van het korset tot bovenkleding werd één van haar handelsmerken. Door het gebruik van elastische stof symboliseert het korset niet langer de beperking van het vrouwelijk lichaam maar drukt het net haar seksualiteit uit.
Aanvullingen