Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

zonder titel

Collectie

zonder titel
broche Geëmailleerde koperen broche, waarbij een rode open rechthoekige vorm omvat wordt door een trapsgewijs opgebouwde bruine omhulling. De broche valt op door zijn symmetrische maar sprekende eenvoud. De gebruikte motieven lijken geïnspireerd op die van native indians en doen denken aan rituele gewaden of een totempaal. Keramist Kenneth Price ontwierp ook een soortgelijk oorsieraad. Ken Price (Los Angeles, 1935) studeerde aan de University of Southern California en het Otis Art Institute, waar hij les kreeg van Peter Voulkos. Hij werd lid van de Otis Group, een groep keramisten die de keramiek boven het ambachtelijke uittilde en de discipline tot een kunstvorm maakte. Na een vervolgstudie aan het College of Ceramics aan de Alfred University, stortte Price zich vanaf eind jaren vijftig in een zeer productieve en succesvolle carrière als een van de meest individualistische en belangwekkende Amerikaanse keramisten. Zijn werk toont een rijkdom aan invloeden en veranderingen, maar de typische Price sculptuur blijft door de jaren heen een handgevormde kleine biomorfe vorm die vaak, in al zijn meetbare bescheidenheid, verassend voluptueus, sensueel en kleurrijk is. Soms liggen de associaties voor de hand, zoals zijn sculpturen die naar zijn verleden als surfer verwijzen. Vaker roept zijn werk prikkelende vragen op over hun inspiratiebron. Elk exemplaar stelt tegelijkertijd ruimtelijke kwesties over massa, volume en leegte aan de orde. Hiervan getuigen met name zijn op geometrie gestoelde (de)constructivistische vazen en plastieken, zijn 'Eggs' en zijn zogenaamde 'Mounds', die op steenachtige massa's lijken. De objecten hebben vaak een opening, net als de archetypische kleipot, maar vaak niet aan de bovenkant. Price maakt doorgaans gebruik van tientallen lagen verf, die hij na elke laag weer schuurt en prepareert, om vervolgens nogmaals eenzelfde kleur of een nieuwe tint aan te brengen. Price gebruikt het pigment niet als decoratie, maar als een integraal element in zijn organische vormgeving, dat een bepaalde sfeer neerzet en de vorm nog eens extra definieert.

Delen


Objectnummer

  • S1994.026

Instelling

  • Design Museum Den Bosch

Objecttype

Maker

  • Kenneth Price
  • ACME Studio

Locatie

Periode

  • 1975-2000

Datering

  • ca. 1990
Externe website

Aanvullingen