Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

zonder titel

Collectie

zonder titel
broche (4x, a t/m d), 1 rood (a), 1 baby (b), 1 POPSHOP (c), 1 zilverkleurig (d) Industrieel vervaardigde broches van metaal in de kleuren wit, rood en zwart. De afbeeldingen, cartoonachtige figuren, zijn een vaak terugkerend motief binnen het oeuvre van de ontwerper, de Amerikaanse multimediakunstenaar Keith Haring (Reading, Pennsylvania, 1958 - New York, 1990). De beeldtaal van Haring wordt gekenmerkt door vereenvoudigde, uit duidelijke contourlijnen opgebouwde figuren die meestal gebaseerd zijn op de vormen van de mens, maar vaak ook op die van dieren en herkenbare symbolen. Haring begon zijn carrière als performancekunstenaar in New Yorkse clubs in de hoogtijdagen van de punk. Geïnspireerd door graffiti trok hij in de vroege jaren '80 langs metrostations om snelle illustraties op lege reclameborden te maken. Haring ervoer zijn manier van tekenen als performance, vanwege de directe invloed die hij ondervond van omgeving en omstanders. Aan geïnteresseerden deelde hij bij deze acties buttons en stickers uit. De universele beeldtaal van Haring viel in de smaak bij een groot publiek en dit succes stimuleerde hij bewust door seriematig geproduceerd werk tegen een lage prijs op de markt te brengen. Vanwege de grote vraag opende hij in 1986 in New York de Pop Shop, waarvoor hij posters, T-shirts, buttons en andere merchandising ontwierp. Vaak greep Haring de gelegenheid aan om zijn kunst in te zetten voor activisme rondom maatschappelijke problemen als honger, de wapenwedloop en AIDS, waaraan hij zelf overleed.

Delen


Objectnummer

  • S2013.024

Instelling

  • Design Museum Den Bosch

Objecttype

Maker

  • Keith Haring

Locatie

Periode

  • 1975-2000

Datering

  • jaren '80
Externe website

Aanvullingen