halssieraad
Begin jaren zeventig sloten de sieraadontwerpen van Marion Herbst beter aan bij de ontwikkelingen in het buitenland dan bij de Nederlandse ontwerpers. Met name haar beeldende en kleurrijke sieraden van perspex deden aan Pop- en Op-Art denken. Niet alleen de weelderige toepassing van kleur maar ook een vormtaal die aan het dagelijkse leven en de daarin toegepaste techniek werd ontleend kwamen overeen. Dit halssieraad refereert direct aan een technische constructie die alomtegenwoordig is. Het halssieraad van aluminium en perspex is aaneengeklonken door dopmoeren. In deze stijl vervaardigde Herbst ook enkele armbanden van doucheslangen.
Marion Herbst (Lingen an der Emst/D,1944- Veen,1995) werd eind jaren zestig een van de meest eigenzinnige en rebelse in Nederland werkende sieraadontwerpers. Eind 1973 was ze een van de oprichters van de Bond van Oproerige Edelsmeden die met hun werk en statements de aandacht vroegen voor de bevrijding van het moderne sieraad. De mathematische en conceptuele uitgangspunten, die Herbst als "Hollands glad" betitelde, en de taboes van eind jaren zestig werden losgelaten. Frivoliteit en decoratie mocht weer. Niet het concept maar het materiaal wordt uitgangspunt voor een vrije verkenning van het sieraad. BOE was een kort leven beschoren maar een jaar later kreeg het initiatief een vervolg in de Vereniging van Sieraadontwerpers (VES), die tentoonstellingen organiseerde, een bulletin uitgaf en een informatiecentrum beheerde. Het vrolijke en zeer kleurrijke oeuvre van eenling Herbst, waarin onder andere edelmetalen, glaskralen, perspex, doucheslang, giethars, staal, geweven materialen, papier-maché, hout, borduurgaren en zijde zijn gebruikt, kenmerkt zich door een grote experimenteerdrift. Niet gehinderd door straffe regels of marktprincipes liet zij zich bij haar ontwerpen inspireren door onder meer de beeldhouwkunst, niet-westerse culturen, commedia dell'arte en de massacultuur. Haar werk kan worden samengevat in één term: non-conformisme. Herbst was van 1981-1992 leraar aan de Gerrit Rietveld Academie, waar ze zelf in 1968 was afgestudeerd.
Aanvullingen