prototype van een enkele oorhanger (mono pendant), bestaande uit een platte gouden staaf waarop 9 verticale staafjes bevestigd zijn die om en om naar voren en naar achteren gebogen zijn
De Italiaanse ontwerper en architect Ettore Sottsass jr. (1917 – 2007) opent in 1947 zijn eigen bureau in Milaan. Binnen korte tijd maakt hij binnen Europa naam met eigenzinnige ontwerpen voor gebruiksvoorwerpen. Zijn kleurrijke en speelse aanpak neemt afstand van het rationalisme van de modernisten. Hiermee is hij een voorloper en inspirator van veel hedendaagse ontwerpers. In 1981 is hij één van de oprichters van Memphis. Deze groep postmodernistische vormgevers wil met radicale ontwerpen, kleurige dessins en onorthodoxe materialen het klassieke onderscheid tussen hoge en lage cultuur doorbreken. Voor Sottsass is daarbij de maximale uitdrukkingskracht van voorwerpen belangrijker dan de praktische eisen van de markt. In zijn ontwerpen gebruikt hij daarom archetypische vormen die in iedere cultuur terug te vinden zijn.
In Sottsass’ sieraden spelen ‘oervormen’, zoals de rituele ornamenten van primitieve stammen, wederom een belangrijke rol. In samenwerking met Cleto Munari realiseert hij halverwege de jaren tachtig verschillende collecties sieraden. Zo ook dit (enkelvoudige) oorsieraad. Bijzonder is dat Sottsass dit unicum speciaal voor Munari’s vrouw Valentina heeft ontworpen. De eenvoudige maar elegante vorm, waarbij beurtelings dunne strips goud naar links of rechts uitsteken, maken het sieraad als het wordt gedragen tot een fonkelende miniatuur ‘mobile’.
Aanvullingen