armband, strip van goudkleurig metaal met ingekraste decoratie, aan de binnenkant gezwart, met hout aan beide uiteinden
De basis van deze armband is een brede strip van goudkleurig metaal die gebogen is tot driekwart van een cirkel. Aan de uiteinden van de band zijn grof gesneden houtjes geplaatst. Een van de houtjes heeft de vorm van een Latijns kruis. De metalen band is aan de zijkant van de lange arm van het kruis bevestigd. Het andere uiteinde van de metalen band is op dezelfde manier gekoppeld aan een tweede houtje van dezelfde vorm, alleen mist dit kruis een van de korte zijarmen. Zowel de metalen band als de houtjes zijn aan de binnenzijde gezwart. In de buitenzijde van de metalen band is een decoratie gekrast die aan eenvoudige graffiti doet denken. De krastekening verbeeldt onder meer een doodshoofd, een gestileerde kroon en de kop van een wezen met scherpe tanden.
De armband is een unicum van de hand van sieraadontwerper Manfred Bischoff (Schömberg, Duitsland, 1947). Hij wordt gerekend tot de belangrijkste hedendaagse goudsmeden uit het Duitse taalgebied. Bischoff werkte in München en Berlijn en woont nu al lange tijd in Toscane. Hij begon zijn carrière als commerciële juwelier, maar koos al snel voor een eigenzinnige, poëtische beeldtaal. Hij toont hierbij een fascinatie voor taal, filosofie, literatuur en kunstgeschiedenis.
In de gouden sieraden van Bischoff zijn materiaal, beeld en idee met elkaar vervlochten. Door hoogwaardig edelmetaal te gebruiken dwingt hij de beschouwer om zijn beelden serieus te nemen, ook al zien ze er vaak grappig of onafgewerkt uit. Met zijn ongebruikelijke samenstellingen van bijvoorbeeld dierenhoofden, symbolen en alledaagse voorwerpen wil Bischoff het analytische brein van de toeschouwer uitschakelen en het onderbewuste aanspreken. Deze strategie komt voort uit het Surrealisme en het Structuralistische gedachtegoed.
Aanvullingen