halssieraad uit geregen kralen met hanger van geslepen bergkristal
Halssieraad uit vier rijen geregen glazen kralen die op zes punten door een geschakeld gouden verbindingsstuk als het ware met elkaar verknoopt worden, hetgeen een bijzonder ruimtelijk effect geeft. Daarnaast heeft het collier een gouden 'parel' als slot en een ongewoon scherpe pendant van geslepen bergkristal, die de lieflijkheid van het collier doorbreekt.
Philip Sajet (Amsterdam, 1953) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Samen met o.a. Robert Smit en Annelies Planteijdt is hij een van de eerste sieraadontwerpers in Nederland die in de jaren tachtig van de vorige eeuw weer traditionele materialen, zoals goud en edelstenen, en klassieke technieken gaat gebruiken. Het sieraad mag van hen weer sieraad worden. Ondanks de historische verwijzingen is zijn oeuvre echter buitengewoon eigenzinnig en hedendaags. Zijn werk heeft een oogstrelende charme, maar "irriteert" eveneens door de ongewone materiaalkeuze die de draagbaarheid soms zeer beperkt, en de thematische geladenheid die vaak grotere levensvragen aanraakt. Zijn vormen zijn vaak zeer uitgesproken, zelfs kloek, en dan weer zeer verfijnd en van een perfecte techniekbeheersing getuigend. De ontwerper combineert edelmetalen en edelstenen bijvoorbeeld met door hem gevonden steentjes of email en mica, en kiest voor zeer opvallende vormconstructies. Zo maakte hij een reeks halssieraden waarin hij voornamelijk glas en goud gebruikt. Bij Sajet wordt kleurgebruik tot een beeldend lichtspel, versterkt door zijn speelse beheersing van vorm en conventie. Sajet heeft wel eens gezegd dat hij zich eigenlijk het liefst in taal zou uitdrukken. De taal krijgt in zijn werk dan ook een opmerkelijke plaats, bijvoorbeeld in zijn zogenaamde leesbare colliers, ontwerpen die op (literaire) teksten gebaseerd zijn, en door het overheersend verhalende karakter van zijn oeuvre in het algemeen.
Aanvullingen