perspex doos met deksel (a1-a2) met 5 broches, 1 zwarte staaf met rood staafje (b), 1 zwart staafje (c), 1 rood staafje (d), 1 zwart rubberen koord (e), 1 zwart vierkant met witte stipjes (f)
Rechthoekige sieradendoos met losse deksel van helder transparant perspex, met daarin 5 broches van kunststof met metalen onderdelen. Drie broches bestaan uit ronde staafjes van rood en zwart kunststof. De vierde is een zwart vierkant met witte stipjes en de vijfde een zwart rubberen koord.
Hans Appenzeller (Amsterdam, 1949) heeft zijn succes te danken aan zijn dubbele talent: dat van onafhankelijk ontwerper en publieksgerichte zakenman. Na zijn opleiding aan de Rietveld Academie opent hij, samen met Lous Martin, Galerie Sieraad, de eerste Nederlandse sieradengalerie. Hier laat hij naast eigen werk ook ontwerpen van veelbelovende collega’s zien. Winkels in Amsterdam en New York volgen.
Schoonheid en draagbaarheid zijn belangrijke uitgangspunten voor Appenzeller. Hij beschouwt zijn werk niet als kunstobject. Zijn goede gevoel voor mode en trends koppelt hij aan steeds variërende collecties, waarin hij steevast de innovatieve toepassing van de eigenschappen van nieuwe materialen opzoekt. Bekend zijn onder andere zijn Klaparmband en het Puntcollier.
Appenzeller werkt, met het oog op een betaalbare serieproductie, veelvuldig met materialen als staal en perpex, maar gebruikt met name vanaf de jaren tachtig ook regelmatig zilver, goud en edelstenen. Zijn stijl is vaak even sober als expressief en gaat uit van mathematische vormen, die hij vertaalt naar schijnbaar eenvoudige oplossingen. Appenzeller ontwerpt naast sieraden ook vazen en schalen in onder andere aluminium en kunststof.
Aanvullingen