ring, met facetgeslepen steen in zetting
Eind jaren negentig van de vorige eeuw neemt Philip Sajet de slijpwijze van de beroemdste diamanten ter wereld als startpunt voor een serie uiterst modern vormgegeven ringen. Nur-el-Ain is een replica van synthetische rozenkwarts, die in een zetting van deels geëmailleerd goud, op een platte brede gouden ring rust. De ring heeft een subtiel diagonaal reliëf gekregen.
Philip Sajet (Amsterdam, 1953) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Samen met o.a. Robert Smit en Annelies Planteijdt is hij een van de eerste sieraadontwerpers in Nederland die in de jaren tachtig van de vorige eeuw weer traditionele materialen, zoals goud en edelstenen, en klassieke technieken gaat gebruiken. Het sieraad mag van hen weer sieraad worden. Ondanks de historische verwijzingen is zijn oeuvre echter buitengewoon eigenzinnig en hedendaags. Zijn werk heeft een oogstrelende charme, maar "irriteert" eveneens door de ongewone materiaalkeuze die de draagbaarheid soms zeer beperkt, en de thematische geladenheid die vaak grotere levensvragen aanraakt. Zijn vormen zijn vaak zeer uitgesproken, zelfs kloek, en dan weer zeer verfijnd en van een perfecte techniekbeheersing getuigend. De ontwerper combineert edelmetalen en edelstenen bijvoorbeeld met door hem gevonden steentjes of email en mica, en kiest voor zeer opvallende vormconstructies. Zo maakte hij een reeks halssieraden waarin hij voornamelijk glas en goud gebruikt. Bij Sajet wordt kleurgebruik tot een beeldend lichtspel, versterkt door zijn speelse beheersing van vorm en conventie. Sajet heeft wel eens gezegd dat hij zich eigenlijk het liefst in taal zou uitdrukken. De taal krijgt in zijn werk dan ook een opmerkelijke plaats, bijvoorbeeld in zijn zogenaamde leesbare colliers, ontwerpen die op (literaire) teksten gebaseerd zijn, en door het overheersend verhalende karakter van zijn oeuvre in het algemeen.
Aanvullingen