broche, bestaande uit aan elkaar gemonteerde costume jewelry
Met Up North presenteert Judy Onofrio een broche die schalks verwijst naar een stukje typisch Noord-Amerikaanse geschiedenis. De speelsheid en ironie waarmee Onofrio in haar broches steeds weer speelt met Amerikaanse clichés en iconen lijkt onuitputtelijk. De kunstenares monteerde ook bij dit sieraad bestaande stukjes costume jewelry tot een nieuw verhalend geheel, dat geenszins een volledige vertelling wil zijn, maar de verbeelding des te meer prikkelt.
Judy Onofrio (New London/USA, 1939) is autodidact en behoort tot de zogenaamde 'outsider' kunstenaars, die niet vanuit een klassieke training maar vanuit een persoonlijke expressiedrang en/of verzamelobsessie tot een geheel eigen stijl komen. Aanvankelijk maakt Onofrio installaties van keramiek of hout, die ze vervolgens in brand steekt of verrijkt met de talloze gevonden voorwerpen, die deel uitmaken van haar diverse verzamelingen. Haar achtertuin is door de jaren heen tot Judyland geworden, een ruimte waar zijzelf en andere kunstenaars stap voor stap hun creativiteit vormgeven in intuïtieve verhalen en fantasierijke installaties, paden en paviljoentjes. In 1989 zorgt een rugoperatie ervoor dat ze met kleinere objecten gaat werken. Een nieuwe passie ontstaat, ditmaal voor broches en armbanden, wederom opgebouwd uit oude costume jewelry en andere 'found objects'. Haar sieraden zijn extravagant en suggestief. Ze zijn een opeenstapeling van gekleurde en glimmende nepparels, nepstenen en verguldsel. Als de bescheiden maat haar gaat beklemmen, maakt ze vervolgens kleine tempeltjes om haar broches in te bewaren en later op zichzelf staande tempeltjes. Populaire songs en het dagelijks leven bieden haar thema's voor haar onverminderd unieke ontwerpen. Haar sieraden zijn wat ze voorstellen: vrolijke overdreven voorbeelden van Amerikaanse volkskunst, verwijzend naar de nationale geschiedenis van settlers, Indianen, cowboys en nachtclubs.
Aanvullingen