Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Mannen haori met Yuya en de tempel Kiyomizu

Collectie

Mannen haori met Yuya en de tempel Kiyomizu
Haori voor een man met een versiering op de voering van een rechthoekig vlak waarin een No-acteur die een brief leest, met daarnaast een tekst met kersenbloesembladeren, het geheel tegen een achtergrond van een afbeelding van een tempelgebouw met bloeiende bomen. De akteur speelt in het gelijknamige No-theaterstuk de rol van Yuya, de maîtresse van Taira no Munemori, wiens moeder haar brieven stuurt om haar te vragen te komen voor zij sterft. Munemori verhindert haar te gaan voor het einde van het kersenbloesem-festival, dat zij bijwonen bij de tempel Kiyomizu. De tekst is een gedicht dat Yuya uitspreekt om haar gevoelens te uiten en verwijst naar de vergankelijkheid der dingen: ‘Hana mae ni cho mau funpun taru yuki. Yanagi ue ni hotaru tobu henpen taru kane. Hana wa ryusui [ni shitagatte kaori no kuru koto toshi]’ (‘Vlinders dansen boven de bloesems als dwarrelende sneeuw. Boven de wilg vliegen vuurvliegjes als stukjes goud. De geur van de bloesems, door de stroom meegevoerd, arriveert al snel’) Even later in het stuk schrijft Yuya een gedicht op een strook papier om het aan Munemori op een waaier gelegd aan te bieden, als hier afgebeeld, om zijn toestemming af te smeken, waarna zij eindelijk mag vertrekken. Zwarte glanzende zijde (habutae) met brokaat geweven decoratie. Vijf familiewapens (mon) van klimop (tsuta).

Delen


Objectnummer

  • AK-RAK-2009-3-55

Instelling

  • Rijksmuseum

Objecttype

Materiaal & Techniek

  • silk
  • Zijde
  • weven

Periode

  • 1900-1925

Datering

  • c.1920 - c.1940
Externe website

Aanvullingen