Lange kamermantel in effen fluweel met bloemenprint in roos, blauw, beige en paars
Collectie
Lange kamermantel voor man in effen fluweel met bloemenprint in pink, blauw, beige, pink, grijs, lichtbruin en paars. Rechtvallende mantel met verlengde schouderlijn. Aan de verlaagde naad zijn de mouwen aangezet. De mouwen geven de indruk van kimonmouwen te zijn. V-vormige halsuitsnijding met een brede boord afgewerkt tot in de lenden. De rechterkant van de hals heeft een sjaalkraag, de linkerkant een brede boord met hoek aan de lenden. Twee afgeronde opgezette zakken met omslag. De linkerzak staat lager dan de rechterzak. Aan de beide zijkanten een opening om de binder door te steken. De binder gaat in de rug onder de mantel door. Paul Poiret was een ware baanbreker die de kledinggeschiedenis grondig veranderde. In Parijs werd hij 'Le Magnifique', genoemd naar Süleyman le Magnifique (nl. de Prachtlievende), een gepaste bijnaam voor een ontwerper voor wie oriëntalisme een cruciaal aspect werd van zijn vormentaal. Tegelijkertijd introduceerde hij belangwekkende innovaties op technisch en marketingvlak, zodat gesteld kan worden dat hij de basis legde voor de moderne mode-industrie. Paul Poiret werd geboren in 1879 als zoon van stoffenhandelaren in Les Halles, Parijs. Hij leerde het kleermakersvak bij Jacques Doucet. Voor hij zijn eerste modesalon opstartte in 1903, werkte hij nog een korte periode bij Maison Worth. Zijn eerste en tevens belangrijkste klant was de actrice Réjane. Via haar werd zijn naam op korte termijn een begrip binnen de Parijse modescène. In 1905 trouwt Poiret met zijn jeugdvriendin Denise Boulet. Haar slanke figuur inspireerde de couturier tot innovatieve ideeën zoals het bevrijden van het S-korset, de huidskleurige zijden kousen, duidelijke dessins in levendige kleuren en oosterse ontwerpen zoals de harembroek.
In 1911 richtte hij 'Martine' op. Een interieurbedrijf genaamd naar zijn tweede dochter Martine. Deze onderneming bestond uit een school, een ontwerpatelier en een winkel. De school was een experimentele kunstschool voor meisjes uit het arbeidersmilieu. De beste bloemen- en dierentekeningen van de studenten werden door Poiret geselecteerd en toegepast in het ontwerpatelier als prints voor stoffen, tapijten, behangpapier etc. De fluwelen stof van deze kamerjas uit 1923 werd bedrukt met dergelijke florale print van Atelier Martine.
Aanvullingen