broche, gevormd van een kromgebogen breinaald, aan de kromme zijde is een zig-zag gevouwen zwart kunststof reepje geregen, met blauwe blokjes
Broche van een geplooide strook zwart kunststof, die aan de twee pijlers van een gebogen prefab gelakte aluminium breinaald is geregen. Twee rechthoekjes van blauw kunststof houden de jaloezievorm op zijn plaats. Eenzelfde perspexblokje is tevens aan de onderzijde van de broche geregen. Het sieraad is een van de vele zogenaamde jaloeziespelden, die Paul Derrez eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw maakte. De broche is typerend voor zijn oeuvre, dat vaak uitblinkt door zijn spitsvondige eenvoud.
Paul Derrez (Sittard, 1950) volgde een traditionele opleiding tot edelsmid aan de Vakschool Schoonhoven. Daarvoor studeerde hij enkele jaren aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Ondanks zijn klassieke opleiding staat Derrez bekend om zijn voorkeur voor kunststof en andere 'eenvoudige' materialen. Over het algemeen kiest hij voor heldere vormen en elementen, waarbij hij vaak gebruikt maakt van herhaling als vormgevingsprincipe. Tegelijkertijd zijn Derrez' sieraden vaak zeer kleurrijk en niet gespeend van een aanlokkelijke dramatische uitstraling. Gevoel voor sculpturale dimensies en verassende historische verwijzingen, zoals bij zijn geplooide kragen die aan 17e eeuwse Nederlandse stijve kragen herinneren, dragen daartoe bij. Al zijn ontwerpen worden door hem zelf in oplage op de markt gebracht. Derrez is niet alleen belangrijk als sieraadontwerper. In 1976 opent hij de deuren van zijn Amsterdamse Galerie Ra, waar hij het publiek laat kennis maken met sieraden uit alle geledingen van het vak. Hij probeert het sieraad voor een breed publiek toegankelijk te maken en de prijzen in eerste instantie laag te houden. De galerie functioneert als informatiecentrum en presenteert vele tentoonstellingen. Voor zijn inzet voor het vakgebied ontvangt Derrez in 1980 de eerste Françoise van den Bosch Prijs.
Aanvullingen