Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

gebroken lijnen, primaire kleuren 1982 / 84

Collectie

gebroken lijnen, primaire kleuren 1982 / 84
oorklem (2x), geel en blauw oorsieraad Oorklemmen van in pvc gelamineerde celstof met gele en blauwe randjes. Het oorsieraad heeft een even onbreekbare als kwetsbare, transparante uitstraling. Emmy van Leersum vervaardigde talloze armbanden, halskragen en oorklemmen van kunststof en papier waarbij insnijdingen, vouwen en ronde dan wel schuine inzagingen voor zowel expressieve als sobere ontwerpen zorgden. Zij probeerde haar ontwerpen eerst uit op papier, waarbij ze meestal uitging van het vierkant als basisvorm. Hoewel schematisch in uitgangspunt onthullen de sieraden niet alleen het minimalistische ontstaansproces, maar vragen ze tevens om een bewuste lichaamstaal. Eind jaren zestig van de vorige eeuw voltrok zich een revolutie onder de Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers. Het sieraad als statussymbool werd afgezworen. Goud, zilver en edelstenen waren passé. Het sieraad moest bevrijd worden van zijn simplistische ornamentele en decadente functie. Eén van de pioniers in deze ontwikkeling was Emmy van Leersum (1930-1984), die samen met haar tweede echtgenoot, de ontwerper Gijs Bakker, in 1969 de Werfkelder voor Multipliceerbare Objecten opende. Goedkope materialen zoals aluminium, roestvrij staal en perspex moesten betaalbare, in serie te produceren, sieraden voortbrengen. Dit is nooit echt gelukt maar Van Leersums unieke bijdrage aan de ontwikkeling van het sieraad staat onomstotelijk vast. Bovenal veranderde haar visionaire werk de relatie tussen mens en sieraad voorgoed: het lichaam is bij haar nooit een passieve drager. Het participeert in de vormgeving en betekenis. In feite betekent het dragen van haar werk de versmelting van rationele vormprincipes en fysieke kwetsbaarheid. Deze synthese was zeker niet altijd lieflijk en soms hoekig of puntig. Bij de perfectionistische en onderhuids emotionele Van Leersum vertaalt een soms agressieve spanning zich vaak in een beheerste vorm die, ondeelbaar lijkend en opgebouwd uit materiële of immateriële lijnen, een acuut en uniek lichamelijk bewustzijn voortbrengt. Opgeleid door onder andere Marinus Zwollo aan het Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam liet Van Leersum zich inspireren door de functionele eenvoud in Afrikaanse sieraden en de hoofdtooien uit de Nederlandse klederdracht. Constructivistische invloeden volgden. Van Leersum was zeer ongelukkig met het woord sieraad. De enige term waarmee ze zich enigszins kon verzoenen was draagbaar object.

Delen


Objectnummer

  • S1990.042

Instelling

  • Design Museum Den Bosch

Objecttype

Maker

  • Emmy van Leersum

Locatie

Periode

  • 1975-2000

Datering

  • 1982 / 1984
Externe website

Aanvullingen