Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

gebroken lijnen, 1982

Collectie

gebroken lijnen, 1982
halssieraad Dubbele halskraag van witgoud, geelgoud, die in een punt toeloopt en een lus maakt. Aan het sieraad ging een prototype in messing en staal vooraf. Emmy van Leersum maakte een aantal halskragen, meestal van kunststof, als antwoord op het traditionele collier, dat in haar ogen slechts tot leeg statussymbool was geworden. De technische mogelijkheden van het basismateriaal inspireerden haar tot een innovatieve vormgeving. Hier voerde ze een dergelijke halskraag uit in edelmetaal. Deze vertolkt evenzeer haar concept van gematerialiseerde oneindigheid. Door een puntige hoek te maken, daagt ze daarbij het principe van de oneindige lijn tegelijkertijd uit. Eind jaren zestig van de vorige eeuw was Emmy van Leersum (1930-1984) een van de pioniers binnen de revolutie die zich onder de Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers voltrok. Het sieraad als statussymbool werd afgezworen. Goud, zilver en edelstenen waren taboe. Het sieraad moest bevrijd worden van zijn simplistische ornamentele en decadente functie. Goedkope materialen zoals aluminium, roestvrij staal en perspex moesten betaalbare, in serie te produceren, sieraden voortbrengen. Dit is nooit echt gelukt maar Van Leersums unieke bijdrage aan de ontwikkeling van het sieraad staat onomstotelijk vast. Bovenal veranderde haar visionaire werk de relatie tussen drager en sieraad voorgoed: het lichaam is bij haar nooit een passieve drager. Het participeert in de vormgeving en betekenis. De daad van het dragen houdt een versmelting van rationele vormprincipes en fysieke kwetsbaarheid in. Deze synthese was zeker niet altijd lieflijk en vloeiend. De perfectionistische en onderhuids zeer emotionele Van Leersum koos altijd voor een beheerste geometrische vorm die, opgebouwd uit materiële of immateriële lijnen, soms op gespannen voet stond met de natuurlijke vormen van het menselijk lichaam. Opgeleid door onder andere Marinus Zwollo aan het Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam liet Van Leersum zich inspireren door de functionele eenvoud in Afrikaanse sieraden en de hoofdtooien uit de Nederlandse klederdracht. Constructivistische invloeden volgden. Van Leersum was zeer ongelukkig met het woord sieraad. Het enige woord waarmee ze enigszins kon leven was draagbaar object.

Delen


Objectnummer

  • S1992.022

Instelling

  • Design Museum Den Bosch

Objecttype

Maker

  • Herman Hermsen
  • Emmy van Leersum

Locatie

Periode

  • 1975-2000

Datering

  • ontwerp 1982, uitvoering 1992
Externe website

Aanvullingen