broche, bestaand uit een met de hand gekneed plaatje zilver met daarop een bloem met een parel
Broche met een basis van een zichtbaar met de hand gekneed plaatje gezwart zilver. Op dit plaatje zijn vijf zwarte boogjes bevestigd rondom een parel. De vorm waarin de boogjes en de parel geplaatst zijn doet denken aan een bloem. De titel is een woordspeling en verwijst naar Les Fleurs du Mal (De bloemen van het kwaad) van de Franse dichter Charles Baudelaire.
Sieradenontwerper Karl Fritsch (1963, Sonthofen, Duitsland) heeft een fascinatie voor oude, gedragen sieraden, objecten die vervormd zijn door de tijd. In zijn werk past hij bijvoorbeeld dof edelmetaal en door oxidatie of vet aangetast materiaal toe. Hij maakt extravagante ringen waarop met lijm echte edelstenen en nepjuwelen samengeklonterd zijn. De vormgeving van zijn sieraden is onpretentieus; het lijkt alsof ze vluchtig in elkaar geknutseld zijn. Bij nadere beschouwing onthullen ze juist een gedegen vakmanschap. Met deze werkwijze daagt Fritsch onze manier van waarnemen uit. Zijn creaties vallen op doordat ze het tegenovergestelde vertegenwoordigen van wat we van een sieraad verwachten.
Fritsch won in 2006 de Françoise van de Bosch Prijs. Deze prijs wordt elke twee jaar toegekend aan een sieradenontwerper als erkenning voor zijn of haar oeuvre.
Aanvullingen