Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Facial Weaponization Suite

Collectie

Facial Weaponization Suite
project, tussen 2011 en 2014 uitgevoerd, bedoeld om biometrische gezichtsherkenning aan de kaak te stellen door het maken van 'collectieve maskers'. Deze zijn voortgekomen uit e gezichtskenmerken van deelnemers aan het project (zie pdf met informatie in media, ook voor alle titels van de individuele maskers en foto's). Het project bestaat uit: - 4 maskers (a t/m d), roze (a, zwart (b), blauw (c) en grijs (d) - 8 foto's (e t/m l) - 4 portretfoto's (m t/m p) - 1 HD video (q) De Facial Weaponization Suite (2012 – 2015) van de Amerikaanse activist en kunstenaar Zach Blas is een protest tegen biometrische gezichtsherkenning in beveiligingscamera’s. Op ingenieuze wijze omzeilt ze de technologie en wijst tegelijkertijd op de ongelijkheden die deze vorm van surveillance in stand houdt. In workshops worden ‘collectieve maskers’ gemaakt die gemodelleerd zijn naar de verzamelde gezichtsgegevens van deelnemers. De resulterende amorfe maskers worden niet als menselijke gezichten herkend door biometrische technologie voor gezichtsherkenning. Het Fag-mask, opgebouwd uit de scans van de gezichten van homoseksuele mannen, ontstond bijvoorbeeld in reactie op wetenschappelijke studies waarbij seksuele geaardheid op basis van gezichtsherkenningstechnieken zou kunnen worden vastgesteld. Een masker onderzoekt een drieledige opvatting van ‘zwartheid’ (blackness): het onvermogen van biometrische technologieën om de zwarte huid op beelden te herkeen als inherent racistisch, de voorkeur voor zwart in militante esthetiek, en zwart als hetgeen informeel verdoezelt. Een derde masker adresseert feministische opvattingen met betreking tot op verhulling en onzichtbaarheid, waarbij het boerka-verbod in Frankrijk wordt aangehaald als een verontrustend voorbeeld van ‘gedwongen zichtbaarheid’. Een vierde masker refelecteert op de inzet van biometrie als beveiligingstechnologie in de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten en het nationalistische geweld dat hiermee gepaard gaat. Deze maskers refereren direct aan het gebruik van maskers als een sociaal subversief middel dat een collectieve verhulling en transformatie mogelijk maakt in reactie op de dominante vormen van (politieke) representatie.

Delen


Objectnummer

  • S2018.385

Instelling

  • Design Museum Den Bosch

Objecttype

Maker

  • Machine Histories
  • Zach Blas

Locatie

Periode

  • 2000-heden

Datering

  • 2011 / 2014
Externe website

Aanvullingen