Gele zijden, satijnen bruidsensemble met handgeschilderde bloemen.
Het ensemble werd in losse delen aan het museum geschonken en nadien gerestaureerd en gemonteerd. De manueel geschilderde motieven bestaan uit grote bloemen, vogels en vlinders in de kleuren groen, bruin, bordeaux en fuchsia. Het ensemble werd vermoedelijk als bruidsensemble gedragen. . Ensemble in gele zijde met manueel geschilderde bloemen uit circa 1860. Midden negentiende eeuw is een puntig lijfje mode, maar dit lijfje, uitgevoerd in een andere stof dan de rok, heeft bijzonder kleine pofmouwen die ongebruikelijk zijn voor die periode. Ook de gevouwen boord aan de halslijn is atypisch. Het model van de rok lijkt op een model dat in de mode was tussen 1870 en 1880. De rok heeft een lange sleep, die nooit werd ontworpen als sleep. Hij werd daarenboven aangepast en versmald, en het driehoekig vlak aan de zoom werd verwijderd om gemakkelijker te kunnen stappen. De beschildering met grote zwierige bloemen, vogels en vlinders in verschillende kleuren is fascinerend. De grote hoeveelheid materiaal van de rok doet vermoeden dat dit ensemble tijdens de jaren ’60 van de negentiende eeuw werd vervaardigd. Het geheel werd meermaals aangepast. De vormelijke basis van het lijfje uit de jaren 1860 werd behouden, maar de stof van het lijfje werd vervangen en de mouwtjes en de kraag, vermoedelijk gemaakt uit restmateriaal van de rok, werden later toegevoegd. Het was vermoedelijk een bruidsensemble dat een bijzondere waarde had voor de oorspronkelijke draagster, want welk verhaal hier ook achter schuilt, dit object was belangrijk genoeg om decennialang te verstellen, hergebruiken en met zorg te bewaren.
Aanvullingen