Ecrukleurige, stoffen handtas met ingeweven, mauve, ruitvormige tekening
Collectie
Ecrukleurige stoffen rechthoekige handtas met ingeweven ruitvormige lichtmauve tekening. In de stof is een fijne lamédraad verweven. Envelopmodel met op de klep een golvende uitsnijding die naar de punt van de klep loopt. De randen hiervan zijn afgewerkt met een fijne smalle goudkleurige bies. De uitsnijding loopt door naar de achterkant. In de golven van de uitsnijding zijn gaatjes met een mauve, leren lint kruislings doorregen. De achterkant van het lint is van goudkleurig leer en is zichtbaar aan de punt van de klep. In de punt van de klep een metalen gaatje met een rand van strasstenen. De handtas sluit door een scharnierende kleine haak in metaal. Op de bovenkant van de haak strasstenen. Onder de haak nog twee kleine goudkleurige leren opgestikte punten. Deze vervolledigen de tekening van de bovenkant. De binnenkant heeft drie opbergvakken. De middenste heeft een rechthoekige beugel overtrokken met mauvekleurig leer. Op de beugel een knipsluiting in goudkleurig metaal. Het achterste opbergvak heeft nog twee kleinere opbergvakken. De binnenkant is volledig gedubbeld in roze moiré. André Perugia trad in de voetsporen van Pietro Yanturi, de eerste beroemde en exclusieve schoenontwerper die in Parijs tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn winkel opende. Voordien werkten de meeste schoenontwerpers anoniem voor de modehuizen. Het maken van schoenen stond bekend als een minderwaardig ambacht. Perugia groeide op in Nice en leerde het vak van zijn Italiaanse vader. Hij werd door Poiret naar Parijs gehaald en in 1920 opende hij een winkel aan de Faubourg St. Honoré. Vanaf dan leverde hij schoenen aan filmsterren, koningshuizen en alle grote couturiers. Tussen 1962 en 1965 ging hij samenwerken met de Franse schoenontwerper Charles Jourdan. Kort daarna ging Perugia op pensioen. Jourdan erfde zijn waardevolle collectie en zette Perugia's traditie verder. Deze envelophandtas dateert uit zijn begincarière in Parijs.
Aanvullingen