videoregistratie van een performance, op een bruine rubberen usb-stick, samen met vier andere usb-sticks in een houten doos, met bijbehorend certificaat
in samenwerking met POSTmatter
muziek: Matthias Kispert
Bart Hess is een nieuw type ontwerper. In plaats van tastbare en bruikbare producten te vervaardigen, ontwikkelt hij vanuit materiaalexperimenten concepten die in allerlei media en materialen tot uitdrukking komen. Met name in het begin van zijn carrière gebeurde dat middels foto’s en films. In dit deel van de tentoonstelling is te zien hoe de geheel eigen beeldtaal van Bart Hess zich in tien jaar heeft ontwikkeld.
Het lichaam vormt altijd de basis, al ondergaat het allerlei vreemde behandelingen. Doordat het beeld tegelijkertijd echt en onecht (digitaal gemanipuleerd) oogt, ontstaat spanning in het werk. Hess vermengt het reële en het virtuele niet alleen ten behoeve van de visuele impact maar dwingt ons zo ook beter te kijken.
Digital Artifacts markeert een nieuwe fase in het werk van Bart Hess. Het is het eerste project waarin alle verschillende disciplines waarin hij werkt samenkomen. Voor een performance, een film en een installatie gebruikt hij hetzelfde materiaal.
Voor de architectuurtriënnale in Lissabon (2013) werd Bart Hess gevraagd om over de toekomst van de mens, en in bijzonder het lichaam, na te denken. Op dat moment werden allerlei apps uitgebracht waarmee mensen zichzelf konden inscannen. In het gescande resultaat zaten echter rare fouten (glitches). Gefascineerd door die imperfecties maakte Bart Hess een installatie waarmee je mensen als het ware kunt inscannen.
Een model laat zich langzaam zakken in water waarop een dunne laag vloeibare was drijft. Door het temperatuurverschil stolt de was op de huid van het model. Als het lichaam uit het water wordt gehaald, wordt dat moment in de tijd gevangen. Het resultaat is een vertekend beeld – een fysieke glitch.
Aanvullingen