broche met bijbehorende tekening
Zoals zo vaak in zijn sieraden gebruikt Manfred Bischoff hier het middel van de collage, een ontmoeting van vormen die door hun samenhang een nieuwe betekenis krijgen, al is die zelden eenduidig. Het is als met de puzzelstukken van een droom: ze vallen samen, maar vormen geen lineair verhaal. Auteur Peter Dormer schaarde Bischoff mede daarom onder de surrealisten in het sieradenmilieu. 'De kunstenaar levert een variëteit aan figuren of symbolen; de toeschouwer levert de betekenis', aldus Dormer. Het verlangen waarvan in de titel sprake is, en dat ook in de tekening terugkomt, is een sleutelbegrip, ook voor vroeg 20ste-eeuwse surrealisten als Max Ernst, Salvador Dalí en de cineast Luiz Buñuel. Is het in dit geval de mollige kip die verlangt? Of wordt er naar de kip verlangd? Het dier lijkt aan het spit geregen, of als een uithangbord aan de gevel van een restaurant te hangen. Am Huhn. Gute Mahlzeit!
Aanvullingen