Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

MESSYVERSE: identiteit en zelfexpressie in de metaverse

Artikel

Image
Op 2 en 3 september opende cultuurhuis Felix Meritis in Amsterdam haar nieuwe tentoonstelling MESSYVERSE met het tweedaagse MESSYVERSE Festival.

Naast de opening van de tentoonstelling werden er paneldiscussies gehouden over onder andere identiteit en zelfexpressie in de metaverse, en werd de allereerste volledig holografische digitale modeshow, FUTURE FRONT ROW gepresenteerd.

MESSYVERSE – de tentoonstelling

De meeslepende en multisensoriële tentoonstelling verkent het chaotische en creatieve karakter van de nieuwe digitale werelden die de afgelopen jaren zijn ontstaan. De tentoonstelling, samengesteld door Felix Meritis en UNI_VERSE STUDIO, belicht visionaire kunstenaars die digitale ruimtes gebruiken om diep emotionele ideeën zoals verdriet, identiteit, zelfexpressie en het hiernamaals te verkennen. De digitale werelden die in MESSYVERSE worden onderzocht, illustreren het potentieel van digitale werelden om ons leven te beïnvloeden, maar ook om nieuwe ideeën vorm te geven.

De tentoonstelling heeft een groep diverse visuele en multimediakunstenaars van over de hele wereld samengebracht. Opvallend is hoe elke kunstenaar de digitale wereld anders interpreteert. Frederik Heyman reflecteert op identiteit en verlies aan de hand van het posthumane gedachtegoed, de installatie van UNI_VERSE STUDIO becommentarieert de relatie tussen AI en mens, en Malou Sandig toont een door haarzelf ontworpen digitale wereld waarin de digitale mens niet alleen bestaat maar ook tot bloei komt in een ecosysteem voorbij de fysieke wereld. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de manieren waarop de kunstenaars werken met digitale ruimte, identiteit en zelfexpressie.

Een rode draad door MESSYVERSE is het belang van mode en kleding. Mode, identiteit en zelfexpressie gaan hand in hand, ook in de digitale wereld. Zo creëert queer beeldend kunstenaar Rhomain Gauthier visuele stukken die zich richten op mens en identiteit door middel van een verkenning van digitale mode (zie bovenstaande foto). Zijn extravagante AR-headpieces hebben niet alleen een hang naar dramatiek, maar versmelten het fysieke en digitale lichaam tot een visueel verbluffend kunstwerk.

Ook de Fabricant gebruikt digitale mode om identiteit uit te drukken. Hun onlangs uitgebrachte collectie Primal Rave collectie remixt elementen van de Nederlandse cultuur van de 17e eeuwse traditionele kleding tot jaren '90 gabberkleding. Elk kledingstuk in de collectie heeft een boodschap van positiviteit en zelfvertrouwen, te ontgrendelen door het dragen van hun AR-kleding.

Als laatste is er ook Cypherloom’s Silk Surveys, een door bezoekers gegenereerde kledingstuk. Aan de hand van een enquête creëert een algoritme een design voor een sjaal die je daarna kunt kopen. De sjaal toont een generatieve visuele taal die volledig bestaat uit geometrische vormen, waarmee identiteit kan worden uitgedrukt. Silk Surveys combineert datavisualisatie, augmented reality en personalisatie om voor iedereen een unieke sjaal te maken.

Cypherloom’s Silk Surveys
Cypherloom’s Silk Surveys, foto door auteur.

FUTURE FRONT ROW

Het hoogtepunt van het festival was voor mij FUTURE FRONT ROW, de eerste volledig holografische digitale modeshow. Aan deze show deden mee Augmented Weaving, Avolve, Code Couture, DressX, Mutani, Orthodoxx, Suza Vos en Harriet Davey, en The Fabricant. Van deze diverse combinatie aan modehuizen, merken en designers was een deel al bekend met digitale mode, maar voor sommigen was dit hun eerste keer werken met dit medium.

De show, samengesteld door Isabelle Udo en Antonio Talarico, vond plaats in een grote ruimte met een normale catwalk. Over deze catwalk lag een doorschijnend doek en aan beide kanten van de catwalk zaten mensen. Toen de kamer donkerder werd, schenen er lichten op het podium en begon er een model van de ene kant naar de andere kant te lopen, net als bij elke andere catwalk, alleen liep er niet echt een model over de catwalk, het was een hologram dat op het doek werd geprojecteerd. In sommige gevallen was er niet eens een 'model', alleen de kleding die zelf liep.

Image
Suza Vos en Harriet Davy in FUTURE FRONT ROW, foto door auteur.

Het is lastig te omschrijven hoe het voelde om deze show te ervaren (en nog lastiger te fotograferen), maar onmiddellijk werden voor mij de mogelijkheden van dit medium duidelijk. FUTURE FRONT ROW is een catwalkshow als geen ander, een hybride van fantasie en sciencefiction. Terwijl de modellen over de catwalk liepen transformeerden de kledingstukken van DressX, omringd met water of vuur, op een manier die alleen als magie kan worden omschreven. En om hun technologische cyberpunkstijl te benadrukken, gebruikte Avolve groene bliksemschichten die het model en de rest van het scherm omringden. Een favoriet van mij was de balletvoorstelling van het buitenaardse model dat Mutani's kleding droeg. De voorstelling was in slow-motion, wat nadruk legde op zowel de bewegingen van het model als de kledingstukken die gedurende de voorstelling veranderen. 

Met het MESSYVERSE Festival opent Felix Meritis het debat over identiteit en zelfexpressie in de metaverse, waarbij zowel het belang als de mogelijkheden van mode binnen de niet-fysieke ruimte worden benadrukt, maar ook gevierd.

De MESSYVERSE-tentoonstelling is te zien tot en met 6 Oktober in Felix Meritis, Amsterdam. 
 

 


Auteur


Delen


Aanvullingen