Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Het glansrijke herenvest

Artikel

De bolle knopen met een voorstelling van Jozef en de vrouw van Potifar zijn nog bevestigd op het oorspronkelijke damasten herenvest. Twee knopen zijn niet meer aanwezig. Een van de knopen vertoont afwijkende keuren en is in Schoonhoven door een onbekende zilversmid gemaakt.
In de achttiende eeuw was het ongekend populair, maar vandaag de dag is het bijna niet meer terug te zien. De herenvest, nu beter bekend als gilet, was een lange tijd het meest in het oog springende onderdeel van de herengarderobe.

De introductie

Het eerste signalement van een vestachtig kledingstuk was te zien in het begin van de zeventiende eeuw. Het vest viel niet direct in de smaak, pas tegen het einde van de eeuw werd het de heersende mode. Onder kostuumhistorici bestaan nog altijd meningsverschillen over wie verantwoordelijk was voor de verdere popularisering van het vest. In Groot-Brittannië verwijst men graag naar koning Charles II, die op 7 oktober 1666 in de Raad verklaarde de mannenmode drastisch te willen hervormen. Samuel Pepys noteerde een dag later in zijn befaamde dagboek het veel aangehaalde citaat: 'It will be a vest, I know not well how; but it is to teach the nobility thrift, and will do good’.[1] Franse kostuumhistorici beweren daarentegen dat hun land circa 1660 de primeur had. Ze hadden op gebied van mode een reputatie hoog te houden. In Nederland - destijds de Republiek - maakte het vest rond 1667 zijn entree. Dit is onder andere te zien op een prent van de Vrede van Breda uit dat jaar.[2] 

Ambternaren en generaals gekleed in rhinograve en rockkostuums, Rijksmuseum RP-P-QB-79-261.
Vrede van Breda prent, 1677. Ambtenaren en generaals gekleed in rhingrave en rockkostuums, rijksmuseum RP-P-OB-79.261.

Eenheid in veelzijdigheid

Hoe dan ook: vesten zijn vrij goed te dateren door te kijken naar de lengte van de panden, de snit en de versiering. Hier volgt een analyse, die vooral bedoeld is als uitnodiging om zelf de collectie - via de vele online foto’s - te bestuderen. Oorspronkelijk hadden deze kledingstukken lange mouwen. Vanaf circa 1720 verschijnen de eerste mouwloze vesten, zoals we ze nu nog steeds kennen. 

Blauwe gedamasceerde ripszijde, met zijde overtrokken knopen. Aan weerszijde een brede zak met gegolfde klep, waarop drie gefingeerde knoopsgaten. blauwe gedamasceerde ripszijde, verstevigd met paardenhaar. Centraal museum objectnummer 7504
Blauwe gedamasceerde ripszijde, met zijde overtrokken knopen. Aan weerszijde een brede zak met gegolfde klep, waarop drie gefingeerde knoopsgaten. blauwe gedamasceerde ripszijde, verstevigd met paardenhaar. Centraal museum objectnummer 7504.

Rond 1760 reiken de voorpanden tot aan de knie. Het portret van Gerard Cornel van Riebeeck weergeeft zo’n lang vest, dat tevens prachtig gedecoreerd is. In de loop van de eeuw werden ze steeds korter en rechter

Portret van Gerard Cornelis van Riebeeck, Mattheus Verheyden, 1755
Portret van Gerard Cornelis van Riebeeck, geschilderd door Mattheus Verheyden, 1755. Rijksmuseum SK-A-816.

De voorkant van een herenvest was vaak versierd: in de tweede helft van de zeventiende vooral groot en floraal. Een prachtig voorbeeld van een groots gedecoreerd vest is te vinden in de collectie van Museum Rotterdam.[3]

Groen heren­vest, lang model, 1750/1775
Groen heren­vest, lang model, 1750-1775. Museum Rotterdam 21296.

In de loop van de achttiende eeuw verfijnt de versiering en neemt het meer een abstractere opbouw en vorm aan, zoals het strooimotief, maar ook kleine bloempjes of pailletten in een strak patroon. De smaak veranderde, zo ook in het materiaal. Deze werd fijner en lichter: ‘blinkend wit satijn’ had de voorkeur.[4]

In schril contrast met de versierde voorpanden bleef de achterkant daarentegen doorgaans van eenvoudige effen katoen of linnen. Het rugpand bestaat soms uit één geheel, maar vaker zijn het twee losse panden. Op deze panden zijn één of meerdere katoenen linten, of nestels met een veter, zodat het vest nauw om het lichaam sloot. In 'Spelevaart der Mode' lezen we dat "Luxe vesten voorpanden van kostbare stof krijgen, anders van kleur en weefsel dan de rock (een herenjas), of men versiert ze met borduursel; voor de achterpanden, die toch niet te zien komen, gebruikt men voeringstof."[5]

Vest van crèmekleurige ripszijde, geborduurd met veelkleurige florale motieven en gevoerd met crème zijde; achterkant van wit katoen., anoniem, ca. 1775 - ca. 1785
Vest van crèmekleurige ripszijde waarvan de achterkant van wit katoen is. 1775-1785. Rijksmuseum BK-BR-331-B.

Totaalcompositie

De decoratie van een vest is een totaalcompositie, waarbij ook de zakken, de knopen en knoopsgaten in het ontwerp worden meegenomen. Al sinds de introductie was het gebruikelijk om het linkerpand over het rechter te sluiten. Knopen maken een belangrijk onderdeel uit van het herenkostuum. Deze bestonden veelal uit edel of onedel metaal, stras of zelfs parelmoer en waren soms kostbaarder dan het vest zelf.

Veer­tien acht­kan­ti­ge zil­ve­ren kno­pen, op de voor­zij­de een mo­len ge­gra­veerd, aan weers­kan­ten van de wie­ken de let­ters B.H. Fries museum T1955-0682
Veer­tien gegraveerde zil­ve­ren kno­pen, 1700-1799. Fries Museum T1955-0682.

Naast de knopen zijn de zakken soms bijzonder interessant. Op een aantal vesten zijn op en rond de zakken ornamenten in de vorm van vlinders, engeltjes of mensfiguren te vinden.[6] Het lijken wel kleine schilderijen, zo gedetailleerd! Bloemen, voorstellingen van tuinen, en kleurrijke, geborduurde vlinders.[7] 

He­ren­vest centraalmuseum objectnummer 7325
Een herenvest van witte ripszijde met opstaande kraag, geborduurd met kleurig bloem ornament en pailletversiering. witte ripszijde, geborduurd met blauwe, groene en roze zijde, zilverdraad en kleine blauwe pailletten. Centraal Museum 7325.

Datering door middel van decoratie

Al deze decoraties zijn aanwijzingen voor een datering. Een geblokt lint waarop blauwe lovers zijn aangebracht en guirlande motieven zijn bijvoorbeeld kenmerkend voor de periode rond 1785. Op een ander is een engeltje aangebracht, dat in de ene hand een medaillon heeft en in de andere een wapperende vaan. Op de vaan staat de tekst: ‘La Nation, La Loi, Le Roi’. Mede aan de hand van deze tekst is het vest nauwkeurig te dateren.[8]

Amsterdam museum objectnummer KA 1042
Crèmekleurige herenvest, voorzijde van zijde met borduurwerk, achterzijde van katoen, 1770-1780. Amsterdam museum KA 1042.

Maar ook de strakke en minimalistische decoratie in de vorm van enkel een smalle geborduurde rand duidt op circa 1789. Vanwege de grote variëteit aan decoratie geeft de (omgeving van) de vestzak misschien wel de meeste informatie over de ontwikkeling van het herenvest.

Een greep uit de literatuur

  • Arline Meyer, Re-dressing classical statuary, the eighteenth-century ‘hand-in-waistcoat’ portrait, The Art Bulletin, 1995.
  • Avril Hart, Susan North, Seventeenth and Eighteenth-century Fashion in Detail, Londen, 2009.
  • Bianca M. Du Mortier, ‘Inleiding op de ontwikkeling van de herenkleding, 1700-1850’, in: Kostuum, 1985, p. 2-12.
  • David Kuchta, The three-piece suit and modern masculinity. England 1550-1850, London 2002.
  • J. Le Francq van Berkhey, Natuurlyke Historie van Holland, Amsterdam, 1772-1776.
  • Madelief Hohé, e.a., De Ideale Man, man in de mode, Zwolle, 2008.
  • Nicolaas Klei, Marieke Cobelens, De man in zijn hemd, Amsterdam, 1996.
  • Pascale Gorguet Ballesteros en Madelief Hohé (red.), En Vogue! Mode uit Frankrijk en Nederland in de 18de eeuw, cat. tent. Parijs / Den Haag (Musée Galliera / Gemeentemuseum Den Haag), Zwolle 2005.

Auteur

Ninke Bloemberg

Ninke Bloemberg

Conservator mode & kostuums Centraal Museum Utrecht


Delen


Aanvullingen