Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Hengelo Velours: een textielproduct van ongekende kwaliteit

Artikel

Theo Nieuwenhuis, gordijnstof met gestileerd bloemmotief (Groote bloem); velours frisé, ca. 1910-1920, Drents Museum Assen.
Liefhebbers van textielgeschiedenis, ambacht en design opgelet: het boek Hengelo Velours – een textielproduct van ongekende kwaliteit werpt een fascinerende blik op de voormalige Hengelosche Trijpweverij (HTW), die van 1901 tot 2001 actief was in Hengelo en later in Haaksbergen. Dit bijzondere stukje Nederlands erfgoed verdient een plekje in de schijnwerpers, want het trijp uit Hengelo vond zijn weg naar de meest exclusieve interieurs wereldwijd – van paleizen tot treinen en zelfs de Titanic!
Afb.1 Fotograaf onbekend, De fabriek van de Trijpweverij, gelegen aan de Twekkelerweg; ca. 1914. Foto: Museum Hengelo.
Afb.1 Fotograaf onbekend, De fabriek van de Trijpweverij, gelegen aan de Twekkelerweg; ca. 1914. Foto: Museum Hengelo

Koninklijke allure en internationale faam

Trijp is een luxe geweven veloursstof met een rijke historie. De Hengelosche Trijpweverij excelleerde in dit ambacht en leverde stoffen aan prestigieuze locaties. Zo werden 24 cabines van de eerste klasse op de Titanic en haar zusterschip Olympic ingericht met Hengelo’s trijp, verzorgd door het Haagse interieurbedrijf H.P. Mutters & Zoon. Ook het Vredespaleis in Den Haag draagt nog steeds wandbespanningen uit deze Twentse weverij, aangebracht door Pander & Zoon. En voor wie weleens in een eerste-klasse coupe van de NS heeft gezeten: de kenmerkende rode bekleding? Ja, dat was Hengelo’s trijp!

Afb. 2 Inrichting schip Titanic door Mutters&Zn. Foto: Gemeentearchief Den Haag.
Afb. 2 Inrichting schip Titanic door Mutters&Zn. Foto: Gemeentearchief Den Haag

Design en innovatie

Wat de HTW zo uniek maakte, was niet alleen de uitzonderlijke kwaliteit van het product, maar ook de samenwerking met gerenommeerde ontwerpers. Kunstenaars als Cato Neeb, Theo Nieuwenhuis en later zelfs Luigi Colani droegen bij aan de indrukwekkende collectie dessins. Nieuwenhuis’ ontwerp Zeepaardje is nog altijd te bewonderen in het Scheepvaarthuis in Amsterdam, terwijl de iconische Zonnebloem en Superbe dessins wereldwijd werden toegepast – de laatste zelfs in de Titanic.

Afb. 3 Atelier Th. Nieuwenhuis, Groote Vergaderzaal “Scheepvaarthuis” Amsterdam, Wandbespanning velours frisé met dessin Zeepaardje, ca. 1917-1925. Foto: RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
Afb. 3 Atelier Th. Nieuwenhuis, Groote Vergaderzaal “Scheepvaarthuis” Amsterdam, Wandbespanning velours frisé met dessin Zeepaardje, ca. 1917-1925. Foto: RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis

Trijp in de mode: Dick Holthaus

Ook in de modewereld vond Hengelo’s trijp zijn weg. In de periode 1967-1969 ontwierp modeontwerper Dick Holthaus (1928–2015) meerdere herenkostuums en pantalons waarin trijp als hoofdmateriaal werd toegepast. Vermoedelijk ging het hierbij om effen, soepel vallende trijpen – zonder zware gegaufreerde structuren, mogelijk zelfs in patroon geweven varianten. In krantenartikelen uit die tijd worden modeshows genoemd waarin Holthaus’ ontwerpen te zien waren in een opvallend palet: van felgeel, groen en blauw tot oudroze en beige. Dat Holthaus koos voor trijp uit Hengelo is geen toeval – hij werd er geboren, in dezelfde stad waar de Hengelosche Trijpweverij jarenlang floreerde.

Vakmanschap en vernieuwing

De HTW heeft altijd de duurdere poolbinding, zgn. W-binding, toegepast en niet de V-binding, waarbij katoenen gronddoek werd gecombineerd met een pool van mohair. Dit leverde een stof op van ongeëvenaarde duurzaamheid en luxe – een strekkende meter kostte in 1910 al vier gulden, een flinke prijs voor die tijd. De fabriek stond ook bekend om zijn innovatieve toepassingen: van kreukeltrijp voor gordijnen en portières tot nylon trijp als onderlaag voor ski’s. Zelfs Londense metrostellen en Zeppelins werden bekleed met de hoogwaardige stoffen uit Hengelo.

Afb. 5 Gaufreermachine met de 64 cm brede bronzen dessinwals á la pensée’ of ‘Boerenpatroontje’. De machine is uit de 18de-eeuw en te zien in museum Oyfo (bovenste papierenrol is de zgn aandrukwals). Foto: Gert Banis
Afb. 4 Gaufreermachine met de 64 cm brede bronzen dessinwals á la pensée’ of ‘Boerenpatroontje’. De machine is uit de 18de-eeuw en te zien in museum Oyfo (bovenste papierenrol is de zgn aandrukwals). Foto: Gert Banis

Een tastbare erfenis

Hoewel de HTW in 2001 zijn deuren sloot, blijft de rijke historie voortleven. In museum Oyfo in Hengelo is een permanente tentoonstelling gewijd aan de weverij, compleet met stoffen, weefgetouwen, persmachines en de originele bronzen walsen waarmee de dessins werden geperst.

Voor wie dit bijzondere stukje textielgeschiedenis in huis wil halen, is er goed nieuws: het boek Hengelo Velours is nog beperkt verkrijgbaar. In elk exemplaar zit een origineel stukje trijp verwerkt – een tastbare herinnering aan een tijdperk van ongeëvenaarde textielkunst.
Wil je meer weten over de weefkunst uit Twente? Neem een kijkje bij Oyfo of duik in de 360 pagina’s van het boek Hengelo Velours waarvan nog enkele exemplaren te koop zijn bij de auteur of boekhandel Broekhuis in Hengelo.

Afb. 6 Zaaloverzicht presentatie Trijp in Museum Oyfo. Foto: Gert Banis
Afb. 5 Zaaloverzicht presentatie Trijp in Museum Oyfo. Foto: Gert Banis
Afb. 7 Boekomslag Hengelo Velours van Gert Banis.
Afb. 6 Boekomslag Hengelo Velours van Gert Banis.

Auteur

Gert Banis

Gert Banis

historicus en auteur van Hengelo Velours


Delen


Categorie

  • Onderzoek
  • Boeken en publicaties

Punt

  • 1900-1925

Huidige locatie

  • Europa

Aanvullingen