Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Een terugblik op Metaverse Fashion Week 2023

Artikel

Image
De mode-industrie staat erom bekend altijd op de hoogte te zijn van de huidige trends en zelf trends tot stand te brengen. Technologie heeft daar altijd een grote rol bij gespeeld, en sinds enkele jaren is een groot deel van de mode-industrie zich ook gaan richten op het digitale en het virtuele, waaronder de metaverse.1

Denk daarbij aan Balenciaga’s videogame Afterworld: The Age of Tomorrow, of Louis Vuitton die kledingstukken voor het spel League of Legends heeft gemaakt. Elk jaar worden er op innovatieve en kunstzinnige wijze vernieuwingen gevonden in de digitale wereld, die dan weer vertaald worden naar de mode-industrie. Sinds 2022 kan ook de jaarlijkse Metaverse Fashion Week aan deze lijst worden toegevoegd. Tussen 28 en 31 maart 2023 vond de tweede editie van Metaverse Fashion Week plaats. Hoe zag dat eruit? En om wat voor mode gaat het hier?

Wat is Metaverse Fashion Week?

Metaverse Fashion Week (afgekort: MVFW) is een jaarlijks terugkerend evenement dat in 2022 voor het eerst georganiseerd werd door het online platform Decentraland. In deze week staat digitale mode centraal: van het presenteren, (ver)kopen, maken en weggeven van digitale mode, tot het houden van panels, spellen, workshops en afterparty’s in een digitale omgeving. MVFW is open voor iedereen, wat een groot verschil is met de standaard fashion weeks waar een gewone kledingkoper of mode enthousiast alleen achteraf video’s en afbeeldingen van ziet. Het enige dat je nodig hebt is een werkende computer en internetverbinding.

Decentraland en de metaverse

Decentraland is een online platform, een zogeheten metaverse, waarin online gebruikers bij elkaar kunnen komen en met elkaar kunnen communiceren op verschillende vormen. In deze metaverse heeft iedereen een avatar die ze kunnen kleden op de manier die ze zelf willen. Voor beginners is de selectie vrij gelimiteerd, maar eenmaal in de metaverse kun je van alles doen: van het bezoeken van kunsttentoonstellingen, tot het spelen van spellen of het kopen van nieuwe kleding en accessoires. Wat Decentraland onderscheidt van andere metaverses is dat je stukken digitaal land kunt kopen en inrichten op je eigen manier. Zo kunnen modemerken eigen ‘gebouwen’ vullen met hun (nieuwe) kleding, en deze digitaal verkopen voor gebruik in Decentraland of elders.

Image
Gebouw van Auroboros voor MVFW 2023; in het midden wordt de “Serpent Armour Wearable” tentoongesteld, screenshot door auteur.
Image
Het DressX gebouw voor MVFW 2023 van buitenaf, screenshot door auteur.

Digitale mode

MVFW is een van de vele nieuwe projecten binnen de digitale mode-industrie. Met digitale mode bedoel ik kleding die digitaal gemaakt wordt, om ook (in de meeste gevallen exclusief) digitaal gedragen te worden. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via smartphone filters, fotoshop, of in het geval van Decentraland door je avatar te kleden. De meeste kleding die tijdens MVFW tentoongesteld werd kan gekocht en gedragen worden binnen Decentraland, maar sommige initiatieven die getoond werden kennen een eigen platform, of werken met andere platforms zoals Snapchat of DressX. Enkele werken waren verkrijgbaar zowel fysiek als digitaal, wat ook wel phygital genoemd wordt.

De voorwerpen (waaronder kleding) die je in Decentraland kunt kopen zijn NFTs (Non-Fungible Tokens). Dit zijn unieke voorwerpen die aan de hand van een digitale token op een blockchain systeem opgeslagen zijn. Met dit systeem worden transacties bijgehouden. Op deze manier is elk digitaal voorwerp dat je kunt bezitten in Decentraland jouw ‘eigendom’, wat ook bijgehouden wordt door het blockchain systeem. Op deze manier kunnen modeontwerpers digitale kledingstukken in beperkte oplages uitbrengen, die dan gekocht kunnen worden (‘minten’). De prijzen verschillen per ontwerper, maar in de meeste gevallen is het wel zo dat hoe zeldzamer het modestuk, hoe duurder.

Hoogtepunten

Maar hoe zag MVFW er dan uit? Dit jaar stond het thema ‘Future Heritage’ centraal. Met MVFW wilde Decentraland de volgende generatie makers in contact brengen met de traditionele modeontwerpers van nu. MVFW laat zien hoe de verschillende werelden van digitale mode en traditioneel fysieke mode overbrugt kan worden. Dit jaar deden er meer dan 60 bekende, minder bekende en opkomende modeontwerpers en merken mee. Hieronder volgt een beknopt overzicht:

Metaverse Fashion Week 2023
Beknopte lijst van Metaverse Fashion Week 2023 deelnemers, credit: Decentraland.

Sommige van deze traditionele merken zoals Dolce&Gabbana deden vorig jaar al mee, maar er waren ook nieuwe merken zoals adidas en Tommy Hilfiger die voor het eerst in de wereld van digitale mode doken, met erg indrukwekkende ruimtes:

Image
De adidas ruimte vanbinnen, met kledingstukken te koop tentoongesteld, screenshot door auteur.
Image
Het Tommy Hilfiger x DressX gebouw van buitenaf, screenshot door auteur.

Het Tommy Hilfiger x DressX gebouw van buitenaf, screenshot door auteur.

Naast deze traditionele modemerken werkt Decentraland ook samen met digitale modemerken, en dit is waar MVFW naar mijn mening echt in straalt. Zo zijn bijvoorbeeld DressX en The Fabricant, twee van de voorlopers in de digitale mode-industrie, maar ook nieuwkomers zoals Artisant en ALTR uitgenodigd. Al deze ontwerpers brachten nieuwe ideeën over en ontwerpen van (digitale) mode naar MVFW. In die zin biedt MVFW niet alleen de ruimte voor het tentoonstellen en verkopen van de nieuwe collecties, maar ook het samenkomen van de pioniers en nieuwkomers van de digitale mode-industrie. Om die reden zijn er diverse panels en workshops georganiseerd die iedereen kan bijwonen.

Image
Threedium Panel “Fashion, Technology and the Metaverse: Exploring Web3 Opportunities”, screenshot door auteur.

Modeshows van de toekomst

Tijdens MVFW werden natuurlijk ook meerdere modeshows gegeven op een digitale catwalk. Zo heb ik bijvoorbeeld de nieuwe collectie van Haus of Fuego en DUNDAS gezien. Het is opvallend dat ondanks dat deze shows in een digitale omgeving werden gehouden, er nog steeds gebruik gemaakt wordt van traditionele manieren van mode presenteren: er is een catwalk waar modellen (in dit geval of avatars of alleen de kledingstukken zelf) over de catwalk heen lopen, aan het einde (in dit geval het midden) stoppen om te poseren, en dan uit beeld lopen. Het grootste verschil is echter dat de modellen geen fysieke beperkingen kennen; sommigen zweven zelfs de lucht in! En nog een klein verschil wat mij persoonlijk amuseerde: toeschouwers kunnen overal gaan en staan waar ze willen (behalve op de catwalk natuurlijk), en op elk moment naar binnen komen of weg gaan. 

Image
Dundas modeshow; in het midden een zwevend model gekleed in de nieuwe collectie, screenshot door auteur.

Een andere digitale modeshow tijdens MVFW die ik wil belichten is Legacy of Tomorrow.  In deze modeshow werd een selectie van kledingstukken van vier modemerken die ook meededen aan MVFW gepresenteerd op een vrij ongekende wijze. Deze show was iets exclusiever, omdat je al een kledingstuk van een van de vier merken moest bezitten om toegang te krijgen. Omdat ik al digitale kledingstukken van The Fabricant bezat, kon ik deze modeshow ook bekijken. Bij het toetreden van de digitale omgeving werd mij eerst gevraagd om een avatar te maken door te kiezen uit een selectie kledingstijlen en kleuren. Eenmaal gekozen viel mijn avatar (letterlijk) de wereld in. Na een minuut klonk er een stem die aangaf dat de modeshow zou beginnen. Wat mij opviel echter, is dat er geen catwalk was, althans dat dacht ik. Voordat ik het wist zag ik gigantische kledingstukken lopen tussen de besneeuwde heuvels waar ik op stond. Over elk kledingstuk dat langsliep kon je meer informatie opvragen, zoals de maker, naam, achtergrond van het kledingstuk en de collectie waartoe het behoort. Dit was de eerste modeshow die ik bezocht heb waar kleding op een gigantische schaal gepresenteerd werd.

Image
Modeshow Legacy of Tomorrow, met kledingstukken van ALTR die gepresenteerd worden, screenshot door auteur.

Technische problemen?

Net zoals dat er bij fysieke modeshows iets mis kan gaan, zoals een model dat valt, een kledingstuk dat scheurt, of een licht dat niet werkt, liep MVFW niet zonder problemen. Het programma Decentraland is namelijk geen makkelijk programma om aan te hebben staan. Zo had mijn laptop problemen om het programma met andere programma’s in de achtergrond aan te hebben staan, moest ik mijn grafische instellingen op laag of medium zetten zodat het programma niet glitcht, en lukte het soms niet om kledingstukken te kopen of links naar websites te openen. Deze problemen werden alleen maar erger naarmate een ruimte drukker bezocht werd. Maar na vaak genoeg proberen, of terugkomen op een moment dat het rustiger was, is alles mij uiteindelijk wel gelukt.

Wat ik mij nu afvraag is of MVFW volgend jaar zal terugkeren, hoe het programma er dan uit gaat zien, maar vooral ook of het aanslaat. Recentelijk is aangekondigd dat in juni de eerste editie van Metaverse Beauty Week zal plaatsvinden. Digitale mode is een niche en dat zal waarschijnlijk nog even zo blijven, maar naarmate het bekender wordt, o.a. door evenementen zoals MVFW, blijf ik van mening dat digitale mode meer geaccepteerd en geïntegreerd zal worden. Digitale mode is hier om te blijven.

Metaverse Fashion Week 2023 liep van 28 tot en met 31 maart 2023. Voor meer informatie, zie de officiële website. In de cover afbeelding draag ik de “Serpent Armour Wearable” van Auroboros, uitgebracht tijdens Metaverse Fashion Week 2023. Op alle andere foto’s draag ik de “Zodiac Wardrobe – Dragon” van The Fabricant Season 2. 
 

Noten

1 Alhoewel modemerken vóór de pandemie al gebruik maakten van videogames en andere digitale media, wordt 2020 gezien als het jaar dat deze twee werelden echt met elkaar in aanraking kwamen.


Auteur


Delen


Doorzoek de website met tags

Aanvullingen