Modemuze: winnaar van de IVI Award 2015

Op 12 november ontving Modemuze de IVI Award 2015 tijdens het jaarlijkse KNVI congres. Projectleider Mila Ernst kreeg de prijs uit handen van juryvoorzitter Bas Savenije.

De IVI Award is een initiatief van de Stichting Innovatie voor Informatie. Het doel van de prijs is innovatie in de informatiebranche te stimuleren door originele initiatieven te bekronen en organisaties op nieuwe ideeën te brengen. Naast het oordeel van de jury kon ook het publiek een stem uitbrengen op een van de 10 genomineerde projecten.

Volgens de jury betrekt het platform Modemuze op een vernieuwende manier mensen bij de collecties en stimuleert de uitwisseling van kennis. Uit het juryrapport: “Vanwege het instellings-overschrijdende karakter, de interactieve betrokkenheid van het publiek, professionals zowel als amateurs, de nuttige bijdrage aan onderwijs en onderzoek en de veelbelovende start is Modemuze de winnaar van de IVI Award 2015.”

De prijs bestaat uit een beeldje en 15.000 euro aan innovatiesupport. “Voor Modemuze betekent deze prijs een prachtige beloning voor een intensief traject van samenwerking met de musea en de ontwikkelpartijen. Met deze prijs kunnen we bovendien sneller een aantal mooie nieuwe toevoegingen doorvoeren die nog op de planning staan!” aldus projectleider Mila Ernst.

Modemuze is een initiatief van: het Amsterdam Museum, Centraal Museum Utrecht, Fries Museum Leeuwarden, Gemeentemuseum Den Haag, Museum Rotterdam, Paleis Het Loo en het Rijksmuseum.

In de ontwikkelfase van de website werkte Modemuze samen met de Vrije Universiteit in het onderzoeksproject ‘Users as muse. Exploring Participation Models for (Prosumer) Engagement and Value-Creation.' naar de mogelijke relatie van het platform met online gebruikers.

Modemuze wordt mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds, Fonds 21 en het VSB fonds.

Modemuze is gebouwd door Finalist en vormgegeven door Joost van Grinsven van Ape to Zebra

De IVI Award wordt gesponsord door: Doklab, Pixelpixies, WebBieb, Ter Sprake en Intrige. Zie ook: iviaward.nl